Pink-black split Tuxedo

Textielmuseum

Christian Siriano, Pink-black split Tuxedo, 2018

Het luxe modemerk van de Amerikaanse ontwerper Christian Siriano is geliefd bij sterren uit de film- en muziekwereld. De outfit combineert een roze baljurk met een krijtstreeppak als krachtig statement voor genderdiversiteit. Acteur Michael Urie droeg het op de rode loper tijdens het MET Gala 2019.

Gender is een veel besproken onderwerp. Kleding dient als een dominante markering van binaire gendercategorieën als man en vrouw. Modehuizen maken al lang collecties die specifiek voor vrouwen of mannen zijn bedoeld, maar veel mensen ervaren hun gender niet zo zwart-wit, en overstijgen deze normering in hun kledingstijl. Die diversiteit onderschrijft ook de Amerikaanse ontwerper Christian Siriano wiens luxe modemerk geliefd is bij sterren uit de film- en muziekwereld.

De ‘Pink-black split Tuxedo’ die acteur Michael Urie droeg op de rode loper tijdens het MET Gala 2019 combineert een roze tule baljurk met een krijtstreeppak als krachtig statement voor genderdiversiteit.Urie bracht deze gender ‘non-comforming’ stijl naar een hoger niveau en trok de outfit door in zijn make-up en schoeisel: een laars van Doc Martens aan de ene voet en een satijnen roze pump aan de andere voet. Deze outfit is tot 30 maart te zien in de tentoonstelling SHAPE – body, fashion, identity in het TextielMuseum.

Spraakmakend was ook de outfit van Siriano die acteur en zanger Billy Porter tijdens de Oscaruitreiking van 2019 showde. Een zwart smokingjasje ging over in een zwarte weelderige rok van een klassieke baljurk. Porter vroeg Siriano om een ​​jurk voor hem te ontwerpen, geen smoking. Hij verklaarde in modetijdschrift Vogue:


Mijn doel is om elke keer dat ik iets laat zien een wandelend stuk politieke kunst te zijn. Om de verwachtingen uit te dagen. Wat is mannelijkheid? Wat betekent dat? Vrouwen verschijnen elke dag in een broek, maar zodra een man een jurk draagt, ontstaat er controverse.

De geschiedenis van smoking en baljurk begint in het midden van de 19e eeuw. De smoking, ook wel ‘tuxedo’ genoemd, is in het Victoriaanse Engeland ontworpen als een comfortabel en stijlvol kledingstuk om te dragen tijdens het roken van sigaren of pijpen – een sociale activiteit populair onder mannen in welvarende kringen. Een smoking bestaat uit een zwarte pantalon, een zwart colbert, een wit overhemd en een strikje of bow-tie. Vandaag de dag wordt het traditioneel door westerse mannen gedragen tijdens bruiloften en andere speciale gelegenheden met de dresscode ‘formele avondkleding’. Tegen die gendernormatieve traditie kwamen vrouwen echter al in de vroege twintigste eeuw in opstand. De Duits-Amerikaanse actrice Marlene Dietrich was een liefhebber van traditionele mannenkleding in een tijd dat die als not done voor vrouwen werd beschouwd. Beroemd is de scene in de film Morocco (1930) van Josef von Sternberg waarin Dietrich, gehuld in zwarte smoking en cilinder, een vrouw kust.

In 1966 lanceerde modehuis Dior ‘Le Smoking’, een elegant broekpak dat couturier Yves Saint Laurent specifiek voor vrouwen ontwierp. Filmdiva Catherine Deneuve was een van de eersten die het pak in het openbaar ging dragen. Het bleek echter zo controversieel dat sommige restaurants vrouwen in een dergelijk pak de toegang weigerden. Een broekpak is voor veel westerse vrouwen vandaag de dag onderdeel van hun garderobe. Beroemde mannen in jurken of rokken halen anno 2025 echter nog de krantenkoppen, terwijl de lhbtqia+-gemeenschap al lang bezig is met een bevrijdingsslag ten aanzien van gender-normatieve kleding.

Programma

Tentoonstelling SHAPE – body, fashion, identity

t/m 30 maart
Di t/m Vr van 10.00 – 17.00 uur / Za en Zo van 12.00 – 17.00 uur

Museumgasten X SHAPE

30 maart
14.30 uur

TextielMuseum

Tilburg

meer info

alle objecten